Kommer

“Hoe gaat het?” “Goed, gezien de omstandigheden. En met jou?” “Ja.”

Kommer is een theatervoorstelling gevolgd door een videofilm, waarin de kleine kantjes van het grootmenselijk leed worden getoond. 
Het eerste deel, de theatervoorstelling, gaat over acuut verdriet. Zes personages krijgen te horen dat er iets vreselijks is gebeurd. De voorstelling beslaat de eerste vijftig minuten na deze mededeling; een ‘röntgen analyse’ van het moment.
Het gedrag in deze pijnlijke situatie wordt gedomineerd door ‘rekening houden met’ en de machteloosheid tot troosten. Een sfeer waarin niemand moeilijk doet, want het is al moeilijk genoeg.

De voorstelling wordt naadloos overgenomen door de videofilm. 
De videofilm laat het sluipende alledaagse verdriet zien, de eenzaamheid en schaduwkanten van het privéleven van dezelfde personages.

We volgen ze na de voorstelling op weg naar huis. In de kleedkamer zijn ze nog opgewekt, omdat de voorstelling zo goed ging. Maar zodra hun wegen zich scheiden, blijken ze stuk voor stuk eenzame mensen, met zeer herkenbare problemen en onzekerheden.
 

Pers

‘Kommer is als een chanson van Brel: ten hemel schreiend zielig, maar met voldoende zelfspot om zelfs de meest gevoelloze toeschouwer te raken.
Je kunt er om lachen, en het is zeker een lach van herkenning bij velen, maar eigenlijk is dit eerste deel van Kommer al om te huilen. Kommer is een prachtig staaltje woord-arm theater.’ (Utrechts Nieuwsblad, september 2003)

‘Gritter heeft zich met een akelig goed oog voor detail en gevoel voor het onzegbare op het thema verdriet gestort. Ze maakt het alledaagse bijzonder door de subtiele stilering ervan en de absurde touch.’ (Volkskrant, oktober 2003)

‘Met Kommer bewijst Kassys dat het heel wat in zijn mars heeft.’ (De Morgen, december 2003)

‘Die höllandische Truppe zählt mit ihrem Repertoire von manipulatorischen, komischen und von Eigenwitz geprägten Stücken zu den vielversprechendsten Gruppen des zeitgenössischen Theaters.’ (Freiburger Nachrichten, Juli 2004, Zwitserland)

‘One might consider Kassys a cultural ambassador for Dutch humor - which we’re told deals highly in subtlety and contains nothing more than necessary. Yes, grief can also be funny, and it is Kassys’ success at finding this funniness that makes “Kommer” truly extraordinary.’ (The Seattle Times, januari 2006)

‘With all its minimalism and restraint, “Kommer” left me feeling mesmerized, fascinated and, yes, even a little sad, not for the characters, who aren’t intended to exist in any believable reality, but for the human condition of grief, which the show portrays with painful accuracy.’ (The Dartmouth, januari 2006)

‘Kommer provides a delightful, rigorously executed and often hilarious and insightful glimpse of the Dutch and their somewhat reserved culture in the face of America’s culture of “expressing yourself”. Kommer demonstrates that, whether we are before a live audience or camera, life is often an awkward, lonely and tragic business.’ (Theatre Journal, december 2006)

‘Art doesn't just mirror life in "Kommer." Each refracts and reflects upon the other in facets that continue to engage the mind and make one hope that this won't be the last we'll see of Kassys.’ (San Francisco Chronicle, september 2007)

‘The blissfully weird meditation on sorrow.  Funny? Disquieting? Fascinating, for sure, and touchingly human.’ (The Washington Post, september 2007)

‘Kommer is exceedingly funny, occasionally poignant and defiantly an inventive, entertaining fusion - and diffusion - of theatre and film.’ (The Advertiser Adelaide, maart 2008)

Concept, regie, camera en montage: Liesbeth Gritter
Coördinatie en artistieke assistentie: Mette van der Sijs
Spel: Mischa van Dullemen, Lukas Dijkema, Liesbeth Gritter, Ton Heijligers, Jan Kostwinder, Rienus Krul, Saskia Meulendijks en Esther Snelder
Techniek: Klaas Paradies

Kommer is een coproductie met [Nes]Productiehuis, Productiehuis Rotterdam (Rotterdamse Schouwburg) en Vooruit in Gent.
Kommer is mede mogelijk gemaakt door het Fonds Podiumkunsten, het Veem Theater Amsterdam en het VSBfonds. 

De tournees in Noord Amerika (2006 en 2007) zijn geproduceerd door MAPP International Productions. Ze zijn mede mogelijk gemaakt door The Consulate General of The Netherlands in New York, The Netherland America Foundation, het Fonds Podiumkunsten en OC&W.
De Australische tour (2008) is mede mogelijk gemaakt door het Fonds Podiumkunsten.