Cadavre Exquis

een theater estafette

Kassys in samenwerking met Nature Theater of Oklahoma (US), Tim Crouch (UK) en Nicole Beutler (DE/NL).

Een Cadavre Exquis is een gedicht (of tekening) dat door meerdere dichters is, zonder dat zij op de hoogte zijn van de delen die door de anderen worden geschreven. De eerste schrijver schrijft een versregel en vouwt het papier zodanig dat alleen het laatste woord zichtbaar is. De tweede schrijver gaat vervolgens verder en laat zich hierbij leiden (of juist niet) door dat laatste woord. De derde volgt, etc.

Vier internationale regisseurs/theatermakers waagden zich gezamenlijk aan een Cadavre Exquis. De spelregels van dit experiment waren:

1. Elke regisseur maakt een deel van maximaal 15 minuten.
2. Als uitgangspunt hiervoor ziet elke regisseur alleen de laatste 60 seconden van het deel ervoor.
3. Elke regisseur brengt één speler in.
4. Met deze vier spelers repeteert elke regisseur twee weken.
5. Om beïnvloeding te voorkomen hebben de spelers tijdens het repetitieproces absolute geheimhoudingsplicht over de voorgaande delen.
6. Alles is toegestaan: het decor mag veranderd of zelfs vernietigd worden, figuranten kunnen worden toegevoegd, een dansvoorstelling kan plots een film worden of omgekeerd. Zolang er maar wordt gereageerd op de laatste minuut van het vorige deel.
7. Cadavre Exquis bestaat uit vijf delen gemaakt door achtereenvolgens Kassys, Nature Theater of Oklahoma, Tim Crouch, Nicole Beutler en Kassys.
 

Pers

‘In plaats van één autonoom kunstwerk, zoals de surrealisten beoogden, weerspiegelt deze mozaïek vooral de obsessie van hedendaagse kunstenaars voor hun persoonlijke stijl en signatuur.’ (De Standaard, april 2012)

‘Cadavre Exquis is een verrassend complete voorstelling gezien de opdeling. De verschillende delen van de voorstelling hebben verschillende beginpunten maar de voorstelling is verassend naadloos. Simpel en naïef maar misschien is het daarom zo effectief.’ (Helsingin Sanomat, Finland, mei 2012)

‘De magie zit in de verassing en de onverwachte combinaties. Ironie en humor, traagheid en tempo vormen het grotere geheel. Alle delen onderzoeken de kunst van het vermaak en als een toeschouwer, wordt men zich bewust van de positie als ontvanger. Net zo absurd en onvoorspelbaar als het leven zelf.’ (Hufvudstadsbladet, Finland, mei 2012)

‘Estafettevoorstelling boeit van begin tot eind. Het resultaat is een veelvormige, verrassende en humoristische voorstelling.’ (Theaterkrant, september 2012)

‘Vooral die plagerijtjes en doorgetrokken en doodlopende eindjes maken van Cadavre Exquis een leuk experiment. Zeker in combinatie met de groep innemende acteurs die zich onverstoorbaar door de scènes heen bluffen.’ (Trouw, oktober 2012)

‘This quirky experiment in theatrical form and content is steeped in surrealist history and European intellectualism. However, in practice Kassys have produced nothing so heavy; Cadavre Exquis is a rapid journey through pathos and innocence via various visual jokes, performed by four pleasingly-naive characters who seem almost as surprised by the twists and turns of the production as the audience.
The intention of the directors is given a lot of weight, as the exercise naturally emphasizes the thinking behind each scene rather than the story it is trying to tell. However, the performers, as they float through each scene, are the glue and silent witnesses to each stage in the production process. They become Tireisias - wise oracles within the play - naively submitting to the will of each director whilst holding far greater knowledge of the whole piece than any of the directors. It is an interesting dialectic and one that they manage admirably, mostly because they are constantly wondering, funny, trusting and vulnerable. They each bring different accents and fascinations and come to represent the human condition in all its surprising flux. This is an interesting and overall successful experiment which is alternately comic and touching and is performed with a warmth it is difficult not to absorb.’ (One Stop Arts, Londen, september 2012)

‘Dutch theatre company Kassys daringly translate André Breton's surrealist method of Cadavre Exquis to the stage. The concept is like the old parlour game of consequences, with each of the four acts starting with the final image of the previous act but have no knowledge of the context of how that scene was arrived at; everything must be reimagined from scratch, creating a portmanteau piece of fascinating juxtaposition.’ (Flavorpill, UK, September 2012)

‘Cadavre Exquis puts forward questions about authorship, but more interestingly offers an innovative way of devising. Rather than delivering a performance made by collaborators who have an intimate working relationship, a common performative language, and an understanding of their research topic, Kassys perhaps proposed a new method of thinking. By putting together a group of theatre and performance makers who come from very different styles and backgrounds – ranging from more classical theatre to interdisciplinary performance – they have initiated a project that is unique in giving forms as diverse as video art, physical theatre, and dance, equal amount of (potential) space and consideration in one performance.’ (Exeunt Magazine, UK, september 2012)
 

Concept: Kassys

Regie: Liesbeth Gritter (Kassys), Pavol Liška & Kelly Copper (Nature Theater of Oklahoma), Tim Crouch en Nicole Beutler (nbprojects).
Spel: Esther Snelder, Hannah Ringham, Jarid Rychtarik en Bas van Rijnsoever.
Coördinatie & artistieke assistentie: Mette van der Sijs
Lichtontwerp en techniek: Adriaan Beukema
Zakelijke leiding: Merrill Abrahams
Stage: Vincent brons
Advies: Sanne van Rijn
Publiciteit: Lonneke van Eden, Bureau TamTam
Ontwerp affiche: UNDOG ism Machine, Vincent van de Waal en Hoax
Productieassistent: Annelies Wuyts

Coproducenten: Vooruit in Gent, BUDA in Kortrijk, Culturgest in Lissabon, Mousonturm in Frankfurt en Züricher Theaterspektakel Festival in Zürich.
Mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten en VSBfonds.